SUDAMALIJE (Krsna-katha 7/2003), piše Sudama das: “Dragi moj bhakto, molim te, odbaci taj ponos. Ugleda ni nemaš, pa ga ne moraš ni odbacivati. Učini taj korak i reci Krišni, “Evo me, potpuno sam u Tvojoj vlasti…”
SUDAMALIJE (Krsna-katha 7/2003)
piše Sudama das:
Ovo što slijedi nastalo je zbog želje da pomognem sebi u trenucima budućeg duhovnog pada i skretanja s puta transcendencije. Ovo su upute koje ću nastojati uvijek pročitati kada me nadvladaju ponos, pohlepa, želja za ugledom i slavom. To je jednostavno sigurnosna mjera koja mi je na dohvat ruke u teškim vremenima poistovjećenja s tijelom. Jer to se može dogoditi svakog trena – i meni, i drugima.
Dragi moj stariji bhakto!
Boli me to što si skrenuo s našeg zajedničkog puta i zato ti ovo pišem. Dugo smo se poznavali, no to je uvijek bilo s distancom, po tvojoj želji. Jako si mi drag i shvaćam da ti dugujem puno, ali ti mi ne daješ priliku da ti uzvratim. Odlučio si se za meni čudnovatu odvojenost: odvojenost od onih koji te uistinu vole. Boli me to što ti ne mogu uzvratiti za sve što si mi pružio kroz godine našeg poznanstva i ta je bol uzrok mog pisanja.
Dragi moj stariji bhakto, nekada si sve pretpostavke za uspješan duhovni život mogao s lakoćom slijediti. Sada to nije više tako, ali ti o tome ne pričaš drugima. Da, promijenio si se. S jako uglađenim ponašanjem sakupljaš obožavanje i ugled jeftinih transcendentalista. Zašto si svojevremeno tako žudno prigrlio čistoću u ISKCON-u Srila Prabhupade, a sada pokušavaš sve zagaditi da druge osobe ne mogu doći u dodir s tako željenom čistoćom? Zašto im nanosiš patnju?
No, koliko dugo ćeš moći tako? Djelujući tako prijetvorno vješto gradiš sliku o sebi kao velikom odvojeniku od ovozemaljskih užitaka, ali stvarnost je drugačija. Ta gluma i poistovjećivanje s čistim bhaktom iako ne slijediš proces samo će povećati tvoj raskorak između onoga što jesi i što bi želio biti u očima drugih. Zbog tog raskoraka jednog dana će sve to pući, a nesnosan smrad širit će se oko tebe još godinama. Što ti to sve treba? Takva intenzivna patnja je posljedica višegodišnjeg izbjegavanja prihvaćanja svojih uvjetovanosti, ograničenja i vezanosti. Nisi djelovao po principu “čini ono neophodno”, već si uvijek zahtijevao da radiš ono u čemu si najbolji u grupi. Ali ni tako nije došla sreća, zar ne? To je bila samo karma misra bhakti (bhakti pomiješana s karmom) i ništa više. Do uttama adhikarija je još daleki put. Zbog malo ženskih osmijeha i osjećaja nadmoći s nešto eura u džepu srozao si svoj život u niz poraza i sada neprestano bježiš. Bježiš od naših pogleda kako ti ne bi vidjeli patnju u oku. Ti znaš da bi te u jednom trenutku izdalo srce i da bi glasno mogao zaplakati. No, to je ono što ne želiš – ne želiš se pokazati slabijim od Krišne. Niti mrvicu. Na to nećeš nikada prestati i zato je za tebe poniznost samo dobro odglumljena bontonska finoća.
SEZONSKO SNIŽENJE DRAGULJA
Dragi moj bhakto, molim te, odbaci taj ponos. Ugleda ni nemaš, pa ga ne moraš ni odbacivati. Učini taj korak i reci Krišni, “Evo me, potpuno sam u Tvojoj vlasti. Možeš učiniti sa mnom što god želiš – ostaviti me samog ovdje ili se pojaviti preda mnom i zagrliti me. Što god da izabereš, to neće utjecati na moj stav da si Ti moj obožavani Gospodin, život za životom. Jednostavno si mi osvojio srce.” Učini to, molim Te. Vaisnave plaču nad tvojom teškom sudbinom.
Sada su tvoje društvo jefitini transcendentalisti. To su oni koji vjeruju da se vreća dragulja može naći na sniženju za par kuna. Tu odmah, iza ugla, kod susjeda. Oni vjeruju da tih vreća ima nebrojeno mnogo i da ih svatko može dobiti i samo se zahvaliti. To su oni koji vjeruju da su tako posebne osobe da im se moraju dogoditi tako uobičajene stvari kao što su sezonsko sniženje dragulja. To su oni koji će te tapšati i veličati kao velikog mudraca i sveca, ali samo dok im pomažeš u uživanju po njihovom odabiru. Jeftini transcendentalist sve “zna”, ali ništa od toga ne živi. Nikada se ne izlaže riziku gubitka ugleda i utjecaja na druge i tako uvijek ostaje “čist”. Čini se kao da je njegov karakter besprijekoran, jer on nema nedostatke koje vidimo kod iskrenih bhakta. I baš zato je to jeftini transcendentalist: ne vide se njegovi čirevi jer ih pažljivo skriva… ali gnoj je tu, nosi ga sa sobom. I baš u tome i jest veličina takvih osoba. Oni jako dobro znaju kakav gnoj nose i kako se on može vidjeti. U tome pokazuju visok nivo svijesti. Ipak, ostaju samo svjesni gnoja.
Naš cilj je nešto sasvim drugo: svjesnost Krišne. Naš cilj je biti neprestano svjestan tko je Krišna, što voli jesti, što voli pričati, što želi raditi, što ga veseli, a što rastužuje. Svjesnost Krišne, dragi moj stariji bhakto, uključuje Krišnu – Njegovu osobu i osobnost. Postaješ sve više osoba koja ne može slušati Krišnine poruke iz Bhagavad gite i Srimad Bhagavatama. Tu nemogućnost slušanja uporno želiš prikriti naglašenim gledanjem: ja gledam Božanstva, ja pričam s Bogom, ja sam vidio nedostatke tih bhakta.
PRAVA I LAŽNA SAMILOST
O, najdraži moj stariji bhakto, toliko mladih osoba oko tebe traži tvoju podršku, tvoj savjet, tvoj primjer. Oni silno žele tebe slijediti, a ti im se skrivaš. Ostavi se računa i jednadžbi i dođi onima koji te trebaju: pričaj im o tome kako je Krišna pun obilja i za nas nerazumljivih reakcija. Pričaj im o Njemu, najvećem ljubavniku, najvoljenijem od sve djece u svemirima, najnježnijem od svih nježnih i plahih. Pričaj im, molim te, jer oni te svi žele slušati, a ne gledati.
Svatko već zna da su samilosne osobe uzvišene. Svatko može lako prepoznati samilost. No, najlakše je proglasiti za samilost sve ono što popravlja i obnavlja naše tijelo i njegove potrebe. Tako se i najbrže dolazi do ugleda “duhovnjaka”, tj. “svete osobe” koja to nije. Prava samilost je djelovati tako da pomognemo duši da ponovo dobije svijest o svom pravom identitetu, o tome što treba činiti sada i ovdje da bi otišla natrag u duhovni svijet gdje pripada. Takve aktivnosti nisu popularne, one ne izazivaju pljesak mase, već suprotno – uznemirenost kod onih koji žele kršiti dharmu (upute o tome kako se koristi tijelo i ovaj materijalni svijet).
Primjer ponašanja samilosne osobe u pravom smislu je naš osnivač acarya A.C. Bhaktivedanta svami Srila Prabhupada. Za nas su takvi i njegovi učenici dio kojih su postali duhovni učitelji i preuzeli na sebe taj težak zadatak.
No, ti si, dragi moj stariji bhakto, odbacio to propovijedanje. Tako si odbacio i Srila Prabhupadu kao autoritet i izgubio samilost. Sada imaš lažnu samilost koja privlači lažne transcendentaliste. To me boli, i svi oni kojima si pomogao kroz svoju višegodišnju aktivnost propovijedanja osjećaju tako. No, iako me boli, mogu vidjeti da si mi zatvorio vrata pa ti ne mogu uzvratiti za tu samilost koja je meni pomogla. U svakom slučaju, puno ti hvala za ono što si učinio za mene i sve one koji su te čuli i tako promijenili svoje živote. Zbog lošeg društva nose te valovi ovog opasnog oceana i nije razumno otići i pokušati te spasiti. Mogu se samo moliti da Te Krišna prati svuda. Mogu zahvaliti okolnostima što su moju želju da ti uzvratim za samilost okrenule drugima kojima je itekako potrebna. To sada činim i zato ti se želim zahvaliti za takav poticaj. Bio mi je potreban.
DOBRODOŠLICA ZA SVIJET VJEČNOSTI
Zašto bi trebalo propovijedati? Propovijedanjem ćemo izazvati sve povoljnosti, uključujući i one odvojenosti od vrijednosti ovog materijalnog svijeta. Jednostavno ćemo svojim djelovanjem izazvati one koji krše pravila dharme i tako žele zauvijek ostati u materijalnom svijetu. Njihovim uznemirenjem dobit ćemo blagoslove da možemo napustiti ovaj svijet obaveza i dužnosti prema svemu i svakome tko nam je omogućio uživanje u njemu. Takve će nam osobe jasno dati do znanja da smo za njihov život i potrebe beskorisni, odnosno velika smetnja. To nam je dozvola i poticaj da se nemamo zašto vraćati u ovaj svijet rođenja i smrti. To je znak da smo dobili dobrodošlicu za ulazak u svijet vječnosti, svijet u kojem nema nedostataka ni grubih iznenađenja kao što vidimo ovdje. Njihovo negodovanje, neprijateljstvo i vrijeđanje su za propovjednika neophodni da mirne savjesti ode iz ovog svijeta. Tako će bhakta propovjednik ostati bez dugova bilo kome i bilo čemu. Takav bhakta je uistinu slobodan i neovisan činiti što je po njegovoj želji – jer, znamo, želje takvog bhakte ispunjava Krišna Osobno. Molim te, vrati se u taj položaj koji je Krišni posebno drag. Molim e za taj korak jer poštujem tvoju predaju Krišni i ne bih želio izmijeniti taj moj odnos poštovanja prema tebi. Samo zbog toga te to molim.
KRIŠNI SE NE MOŽE POBJEĆI
Dragi moj stariji bhakto, uzeo si dijelove Veda i stavio ih kao otirač za skidanje smeća sa svojih cipela. Pretvarajući se da prilaziš guruu i tražiš znanje samo si se nastavio koristiti svetim spisima zbog ostvarenja svog plana. Navodno produbljujući znanje o uputama gurua dobio si ugled i postao uzor jer si pokazao veliku želju za učenjem. Uistinu, ti si veliki glumac i divim se tvojem umijeću. Kada je trebalo, glatko si, iz nekog nejasnog razloga, odbacio prijatelje među bhaktama i isto tako lako si prihvatio nove istomišljenike koji su te, čini se, cijenili i poštovali. Zalud! I to je bio samo bijeg od Krišne. Ali, Krišni se ne može pobjeći. Tvoje prividno prihvaćanje uputa duhovnog učitelja samo je nasilje prema guruu. Prisilio si ga, lukavo shvaćajući njegove obaveze i široko srce, da ti uvijek klimne na tvoje odluke. Tada bi drugima rekao, “Eto vidite, guru mi je to rekao. To je njegova uputa.” No, to je nešto posve drugo. To je iznuda i ucjena. Podsjeća me na odnos mog škrtog susjeda koji drži krave. Veći dio dana te životinje provedu u glasnom dozivanju gospodara da im donese nešto trave, jer ovako vezane ne mogu same do nje. No, on ne mari za to. Dođe kad mu se čini da je potrebno. Ipak, svaki dan rado muze krave, ponosno uzima njihovo mlijeko i prodaje ga susjedima. Kao što lukavo, razmaženo dijete upravlja roditeljima, i ti se baviš isključivo kontrolom i upravljanjem guruom. Ponosno zaključuješ da je Krišna pod Tvojim nadzorom i to zadovoljstvo je ujedno tvoja hrana kojom se hraniš u duhovnom životu. Međutim, to nije ono što nam je Srila Prabhupada ostavio kao naš cilj.
VRATI SE UTABANOJ STAZI
Naš cilj je blaženstvo koje proizlazi iz svetog imena. Pjevanje i slušanje svetog imena je naša zdrava hrana, ukoliko slijedimo Srila Prabhupadu. Krišna kao najveći tvoj dobronamjernik može malo, po malo razotkriti neke ljudske osobine tvog gurua. Tako ih postaješ jako svjestan – jer ti ih je Krišna osobno razotkrio. I što onda? Polako shvaćaš da sve to što nisi mogao dobiti od svog gurua – sluge, da je sve to posljedica baš tih njegovih ljudskih osobina. To su tvoji čvrsti argumenti kojima ponosno koračaš. Konačno tvoj stav da taj guru nije čisti bhakta (a trebao bi biti jer takav veliki učenik to i zaslužuju) uzrokuje proširenje takve guru aparadhe na ostale gurue, njegovu braću po Bogu. Za tebe nitko od njih nije dovoljno čist. O, kako ti dobro vidiš O, kako ti dobro razumiješ! O, kako ti dobro rasuđuješ! Za bhaktu koji s poštovanjem čita Bhagavad gitu nije teško vidjeti veliku iluziju u tvom stavu: jedino Krišna upravlja svim osjetilima, jedino Krišna razotkriva znanje u srcu. To znači da je sve što razumijemo i duboko shvaćamo u srcu posljedica Krišninog djelovanja.
Dragi moj napredni bhakto, tvoja patnja je golema, tvoja samoća je svemirska, tvoja potištenost je ona poraženih u ratu, a zbunjenost je ravna onoj koju osjećaju zalutali u dubokoj šumi. Molim te, okreni se i vrati se utabanom putu do Krišne. Još uvijek možeš vidjeti stazu kojom si prošao po ugaženoj travi i granama koje si slomio. Vrati se odmah jer što više vrijeme odmiče, postaje sve teže vratiti se u utočište čistog bhakte. Proticanjem vremena, dok si udaljen od bhakta i gurua, postiže se isti rezultat kao kada gradiš čvrstu želju za druženjem s materijalistima. Molim te, u ime obične zahvalnosti, vrati se na put kojim si godinama hrabro koračao. Oni koji te vide kao dušu, kao izvornog slugu, mole se da se ta iluzija spuštena na tvoju svijest nekako, milošću Krišne, rasprši. Molim te, pjevaj sveta imena Krišne vapeći za milošću koju nam samo Krišna može dati. Molim te, vrati se jer si guruu i Krišni i dalje neobično drag i smatraju te predanim bhaktom. Oni te nisu odbacili. Oni to nikada ne čine. To činimo mi njima, to je naša slobodna odluka.
NEOPISIVO DRAGOCJEN POKLON
Sada me čeka težak posao. Morat ću uložiti dodatni trud kako bih analizirao sjećanja o tvom služenju Krišne. Dodatni trud sastoji se u probavljanju otrova kojeg si ti tu i tamo podmetnuo uz čiste poruke temeljene na uputama Srila Prabhupade. Probavljati otrov znači diskriminirati, tj. aktivirati inteligenciju kako bi razlučila što je od toga pogrešno tumačenje i zbog čega. To je dodatni napor u mom život, a osjećam ga kao oblik tvoje osvete prema svima onima koji su nastavili dobronamjerno slijediti upute koje nam je dao naš voljeni Srila Prabhupada. No, čak i da sam u pravu što se tiče mojih osjećaja, značajno je u svemu tome što ti događaji prisiljavaju moju inteligenciju da još više misli o Krišni. Inteligencija je prisiljena služiti Krišnu – a to je neopisivo dragocjen poklon. Zato sam ti zahvalan i više no što se može objasniti, dragi moj stariji bhakto. Pomažeš mi, na neki čudan način da se još više upoznam s Krišninom osobnošću. To je prava sreća za osobu ovakvog roda i osobina poput mene. Uistinu ti od srca zahvaljujem i želim ti mnogo sreće u ispunjenju tvojih želja.