(Krsna-katha 7/2003): Jednostavno meditirajući na Krišnina lotosova stopala, čovjek dostiže svo duhovno i materijalno bogatstvo, sreću, ljepotu i dobre osobine. U tim stopalima obitavaju sve zabave. Neka nam Krišnina lotosova stopala budu sve i sva. (Goivnda-lilamrta 16. pogl.)
(Krsna-katha 7/2003): Jednostavno meditirajući na Krišnina lotosova stopala, čovjek dostiže svo duhovno i materijalno bogatstvo, sreću, ljepotu i dobre osobine. U tim stopalima obitavaju sve zabave. Neka nam Krišnina lotosova stopala budu sve i sva. (Goivnda-lilamrta 16. pogl.)
Syamasundarina lotosova stopala
Desno stopalo
Meditiram na 11 povoljnih oznaka koje ukrašavaju taban Krišnina desnog stopala. Ispod palca je smješteno najprije zrno ječma, zatim disk, a ispod njega suncobran. Od sredine tabana penje se jedna linija sve do razmaka između palca i prvog sljedećeg prsta. Ispod srednjeg prsta je prekrasni lotosov cvijet, a ispod njega vijori zastava. Ispod malog prsta je štap za slonove, a pod njim grom. Na peti je osmerokut s četiri svastike na glavnim stranama svijeta, a između svake dvije svastike je plod jambu (kupina).
Lijevo stopalo
Meditiram na 8 povoljnih oznaka što uljepšavaju taban Krišnina lijevog stopala. Na dnu palca leži školjka. Ipod srednjeg prsta su dva koncentrična kruga, ispod njih je luk bez strune. Ispod njega je otisak kravljeg papka, a još niže trokut okružen s četiri ćupa za vodu. Ispod trokuta je polumjesec, a na peti riba. Neka nam um uroni u sjećanje na 19 povoljnih obilježja koja uljepšavaju Krišnina lotosova stopala.
O Vrindavanesvari! O, Sri Radhe! molim se za okrilje Tvojih lotosovih stopala. Tvoja lotosova stopala su riznica koja čuva nektar božanske ljubavi. Syamasundara Tvoja lotosova stopala drži na sigurnom mjestu, u Svom srcu. Tvoja su stopala najbolji lijek protiv plamteće vatre ovog materijalnog svijeta. (Radha-rasa-sudha-nidhi)
Radhikina lotosova stopala
Desno stopalo
Obožavam Sri Radhu čije je prekrasno desno stopalo urešeno s 8 povoljnih obilježja. Ispod palca je školjka, ispod srednjeg prsta je planina, a pod njom u sredini tabana kočija, dok je na peti riba. Na unutrašnjoj strani tabana, do kočije je oružje zvano sakti (trozubac, harpun). S druge strane kočije na vanjskom rubu stopala je batina, iznad nje naušnica od dragulja, a još više, ispod malog prsta žrtveni oltar.
Lijevo stopalo
Obožavam Sri Radhu čije je elegantno lijevo stopalo uljepšano s 11 povoljnih oznaka. Ispod palca je zrno ječma, pod njim je disk, ispod njega suncobran, a još niže narukvica. Na sredini tabana počinje linija koja se penje do razmaka između palca i prvog prsta do njega. Ispod srednjeg prsta je lotos, a pod njim zastava, još niže cvijet, a potom grančica. Na peti je polumjesec. Ispod malog prsta počiva štap za slonove.
Značenje simbola na lotosovim stopalima Radhe i Krišne
ŠKOLJKA je simbol pobjede. Ukazuje da su oni koji prihvate okrilje lotosovih stopala Radhe-Govinde uvijek spašeni od svih nevolja i blagoslovljeni neustrašivošću. * Kao što se u školjci drži voda za kupanje Božanskog Para, tako i Njihova lotosova stopala sadrže božansku amrtu koja gasi plamteći požar bhaktinih materijalnih nevolja.
ZASTAVA najavljuje sigurnost i zaštitu od staha za bhakte koji meditiraju na Njihova lotosova stopala. * Zastava na RADHINOM stopalu objavljuje vrhovnu pobjedu Njenih sakhija.
RIBA Kao što riba ne može živjeti bez vode, tako ni bhakte ne mogu ni trena živjeti bez lotosovih stopala Radhe-Syamasundare. * Riba na RADHINOM stopalu govori o tome kako Ona ni trena ne može živjeti bez Svog voljenog Syame. * Nemiran um podsjeća na ribu – zato valja marljivo vježbati meditaciju kako bi se u srcu učvrstila lotosova stopala Radhe-Govinde. Njihova lotosova stopala ne mogu preživjeti na suhom mjestu. Srce se najprije mora natopiti ljubavnim dražima kako bi privuklo ribu Njihovih stopala. * Riba (makara) se inače nalazi na Kupidovoj zastavi, a na KRIŠNINOM stopalu uzbuđuje gopije iz Vraje pobuđujući u njima želje za ljubavnim zabavama. Također ukazuje da je Krišna pobijedio Kupida te na tabanima Svojih stopala nosi njegovu zastavu. * Riba također kazuje kako za vrijeme pralaye Krišna poprima oblik ribe (Matsye, inkarnacija u obliku ribe) kako bi spasio Svoje bhakte.
LOPOČ (lotos) ispunjen nektarom u umu bhakta nalik pčelama koji meditiraju na lotosova stopala Radhe-Govinde stvara pohlepu za premom. * Lopoč je simbol Laksmidevi te ukazuje da će bhakte koji se sjećaju lotosovih stopala Radhe-Govinde uvijek imati sreće i biti uspješni. * Lotosova stopala Radhe-Syame su tako nježna da se mogu usporediti samo s laticama lopoča. Na prvi pogled stopala Im se doimljuju poput svježih cvjetova lopoča. * Pokazuje kako lotosova stopala Radhe-Govinde uvijek žive u Vrajabhumiju koji ima oblik lopoča. * Govori o tome kako će oni koji uviejk meditiraju na lotosova stopala Radhe-Syame uskoro doseći svu sreću jer Božanski Par podaruje blagoslove pomoću lopoča. * Lopoč na RADHINOM stopalu odnosi se na razdoblje Njena maana, kada Joj Krišna Svojom rukom masira stopala. * Odnosi se također na mali plavi lopočov cvijet koji Radhika uvijek nosi u ruci. Radha ga često koristi kako bi njime lagano potapšala Syamu kada se ne ponaša kako valja.
ŠTAP ZA SLONOVE pokazuje kako meditacija na lotosova stopala Radhe-Govinde dovodi pod kontrolu slonove što predstavljaju um bhakta te ih uvijek drži na pravom putu. * Na RADHINOM stopalu govori kako Radha i samo Radha može u potpunosti nadzirati ludog slona junaka imenom Krišna.
ZRNO JEČMA označava da bhakte dobijaju sve poželjno obilje služeći lotosova stopala Radhe-Govinde. * Jednom kad bhakta prihvati okrilje Njihovih stopala, njegovo putovanje kroz mnoge živote i smrti jako se skraćuje, na veličinu zrna ječma. * Kao što ječam održava živa bića na životu, tako su i slavna lotosova stopala Radhe-Syame najpotpunija hrana za sve duše.
POLUMJESEC pokazuje da su i polubogovi poput Šive ukrasili svoja čela tabanima lotosovih stopala Radhe-Govinde. Također pokazuje da i bhakte koji isto tako ukrase svoja čela mogu postati uzvišeni čisti bhakte poput Šive. * Baš kao što mjesec prosipa nektar svojim osvježavajućim zrakama, tako i osvježavajuća lotosova stopala Radhe i Krišne prosiplju nektar po Svojim bhaktama, uništavajući trostruke materijalne nevolje. * Kako bi bhaktin um mogao uvijek počivati na Njihovim stopalima, Radha-Govinda nose na Njima simbol mjeseca, predsjedavajućeg božanstva uma. * Znači također da se pravi mjesec od srama iskrivio i pojavio u obliku polumjeseca, posramljen ljepotom punih mjeseca Njihovih blistavih nožnih noktiju. * Baš kao što polumjesec napreduje prema svojoj punoj veličini i slavi, tako i dobrobit onoga koji svakodnevno širi slave lotosovih stopala Radhe-Govinde raste do najvišeg stupnja.
LINIJA što se od sredine tabana uzdiže do prstiju označava da će bhakta koji se drži lotosovih stopala Radhe-Govinde, kao da se drži za liniju života, biti prenesen u duhovni svijet. * Ukazuje također na to da je put prema Radhi-Govindi jako izravan, ravan i uzak (poput oštrice brijača). * Također otkriva da su lotosova stopala Radhe-Govinde dostupna i najpalijim dušama ako prihvate njihovo okrilje te da ih mogu dovesti do najvišeg odredišta.
DISK poakzuje da meditacija na lotosova stopala Radhe-Syame uništava šest neprijatelja – požudu, pohlepu, srdžbu, zavist, iluziju i ponos. * Ukazuje na tejas-tattvu, načelo blještavila pomoću kojeg Radha-Govinda iz srca Svojih bhakta raspršuju tamu grijeha. * Na RADHINOM stopalu ovaj znak pokazuje da je Ona vladarica Svog kraljevstva u krugu Vraja mandale. * Disk na KRIŠNINOM stopalu predstavlja faktor vremena. Onoga tko uvijek meditira na Krišnina lotosova stopala vrijeme nikada neće uništiti; vječno će živjeti u blaženom svijetu Vraja Gokule.
SUNCOBRAN na stopalima Radhe-Govinde dokazuje da su oni koji su prihvatili okrilje Njihovih lotosova stopala zaštićeni od neprestane kiše materijalnih nevolja. * Na RADHINOM stopalu suncobran ukazuje kako Njezina lotosova stopala pružaju utočište Njenom draganu od vreline koju osjeća razdvojen od Nje. * Također podsjeća na zabavu u kojoj KRIŠNA drži Govardhan brdo u zraku poput suncobrana kako bi Vraju zaštitio od Indrinog potopa. * Isto tako kazuje kako oni koji sjede u sjeni Njihovih stopala postaju uzvišeni kao i veliki kraljevi, iznad čijih glava se drže suncobrani.
SIMBOLI NA KRIŠNINIM STOPALIMA
LUK otkriva da će svi oni koji uzmu utočište Syaminih lotosova stopala uvijek biti lišeni svih vrsta poteškoća. * Također pokazuje da kad bhaktin um dostigne cilj – Krišnina lotosova stopala – zgušnjava se prema, a suze se izlijevaju pršteći im iz očiju.
TROKUT Bhakte koji prihvate okrilje Krišninih lotosova stopala spašeni su od zamki guna matreijalne prirode i trostrukih nevolja predstavljenim s tri trokutove stranice. * Syamina lotosova stopala su prvo i posljednje utočište stanovnika sva tri svijeta. * Krišnina lotosova stopala su najsigurnije svetište za polubogove, ljude i životinje. * Svatko bi se trebao uteći Krišninim lotosova stopala potpuno na Njih usredotočivši tijelo, um i riječi. * Krišnina stopala su privukla netremičan pogled sva tri Šivina oka.
ĆUPOVI ZA VODU ukazuju da Krišnina lotosova stopala sadrže zlatni ćup čistog nektara koji slobodno piju predane duše. Doista, nikada im tog hnekatara neće pomanjkati jer je ovaj ćup uvijek pun. * Baš kao što je pun ćup povoljan znak, tako će i bhakte koji uvijek meditiraju na Krišnina lotosova stopala uvijek imati povoljna iskustva. * Pokazuje da Krišnina lotosova stopala izlijevaju medeni nektar kako bi ugasila plamteću vatru razdvojenosti koju osjećaju gopije, kao i požar trostrukih nevolja koji doživljavaju bhakte razdovjeni od Njega. * Da bi čuo izjave gopije iz Vraje, pune humora, Krišna na Svojim lotosovim stopalima nosi simbol njihovih na ćupove nalik grudi.
KONCENTRIČNI KRUGOVI predstavljaju nebo i pokazuju da, iako su Krišnina stopala posvuda, ipak nisu ni za što vezana, baš kao nebo. * Također znače da je Krišna u svemu i u krugu našeg srca. Istodobno je, međutim, Krišna izvan svega i svih, vječno uživajući u ljubavnim zagrljajima Svojih bhakta iz Vraje. * Ukazuju na rasa ples u kojem krugovi prelijepih gopija kruže oko Krišne koji u sredini stoji i svira flautu. * Ili pak na Syamu koji se poput kolovođe vrti oko Radhike što stoji na sredini rasa mandale hipnotizirajući Ga Svojom vinom.
OTISAK KRAVLJEG PAPKA znači da za one koji u potpunosti prihvate okrilje Krišninih lotosovih stopala, ogroman ocean materijalnog života postaje beznačajna količina vode, poput one što stane u otisak kravljeg papka. Tako ga lako mogu prijeći.
GROM pokazuje da meditacija na Krišnina lotosova stopala mrvi u prah planine posljedica bhaktinih grijeha. * Svatko tko drži Krišnina lotosova stopala postaje osoba uzvišena poput Indre, čije je oružje grom. * Ova oznaka pkazuje da je slave Krišnine dinastije proširio Njegov unuk Vrajanabha, koji je gradio svetišta i ustoličio različita Božanstva kako bi sačuvao mnoga mjesta na kojima su se odvijale Krišnine zabave. Vrajanabha je započeo i redovne prigodne proslave.
SVASTIKA pokazuje da se ništa nepovoljno ne može dogoditi onome tko u svom srcu čuva Krišnina lotosova stopala.
OSMEROKUT simbolizira da su oni koji obožavaju Krišnina lotosova stopala dobro zaštićeni sa svih 8 strana. * Pokazuju također da ništa od onoga što se može naći u svih 8 smjerova nije nedostižno za Krišnine bhakte.
PLODOVI KUPINE (JAMBU) pokazuju da su Krišnina lotosova stopala jedini objekt obožavanja stanovnika Jambudvipe (otoka kupina).
SIMBOLI NA RADHINIM STOPALIMA
OLTAR pokazuje da se grijesi onih koji meditiraju na Radhina stopala spaljuju kao da su ponuđeni na žrtvenom oltaru (yajna). * Nadalje pokazuje da, baš kao što brahmane kroz žrtvene vatre hrane svemir, tako i devocija onih koji nude svoj um kao žrtvu Radhikinim stopalima biva posve nahranjena. * Još govori o tome kako je predano služenje Radhikinih lotosovih stopala, s puno ljubavi, krajnji cilja sve tape, vrate, dane i yajne (pokora, zavjeta, milostinje i žrtvovanja).
KOČIJA pokazuje kako kočiju uma možemo lako savladati usredotočujući ju na Radhina lotosova stopala. * Pokazuje kako je Krišna milostiv prema Svojim bhaktama da čak postaje i vozač njihove kočije. * Govori također o tome kako se najviši cilj može lako dostići, baš kao kad se putuje bez poteškoća vozeći se u kočiji. * Svatko tko zadržava um na kočiji Radhinih stopala izlazi kao pobjednik u bici s mayom. * Kočiju Krišnina uma odnosi ljubavno služenje Srimati Radharani.
BATINA pokazuje da Radhina stopala mogu ukoriti slona griješne požude.
NAUŠNICA pokazuje da Krišnino uho uvijek sluša zvonjenje Radhinih očaravjaućih nanogvica, umilan zvuk Njena glasa, slatki ritam Njenih ljubavnih pjesama i opijajuće rade Njene vine.
PLANINA pokazuje da, iako brdo Giri Govardhana obožavaju u Vraji kao najbolju od svih planina, isto to brdo zauzvrat posebno služi Radhikina lotosova stopala.
NARUKVICA pokazuje da su Radhina stopala uvijek u Krišninim rukama, kao što narukvica uvijek prati ruku.
SAKTI predstavlja trozubac. Onima koji prihvate Radhino okrilje, Njena stopala odmah uništavaju sve bijedne veze materijalnog svijeta. * Znači da je Sri Radha izvor neograničene sakti ili moći (sarva saktimayi).
CVIJET pokazuje da se božanska slava Radhinih stopala širi posvud baš kao i miris cvijeta. * Pokazuje također da su Radhina stopala meka poput latica cvijeća. * Kao što svaki plod nastaje nakon što je biljka cvjetala, tako i svi duhovni plodovi nastaju nakon što su najprije cvali na tabanima Radhinih stopala.
PUZAVICA simbolizira kako puzavica bhaktinih želja raste sve dok onačno ne dođe u okrilje Radhinih stopala. * Pokazuje da se Radhina stopala nalaze u šumi Vrindavane koja obiluje puzavicama. * Također govori kako Radhina stopala lutaju mnogim kunjama i puzavicama optočenim kunja mandirima rasprostrtim diljem Vraje. * Dokazuje da je Radhika vrhovna božica liječenja travama te da su Njezina stopala idealan lijek za bolest materijalizma. * Radha je poput puzavice koja se omata oko drveta tamal poznatog kao Krišna. * Ineteligentni će se bhakte držati Radhinih lotosovih stopala kao što se puzavica čvrsto hvata za svoj oslonac.