Jayadvaita swami (Krsna-katha 7/2004.): Srimati Radharani, ženska kopija meka srca Gospodina Krišne, predstavlja Njegovu samilosnu narav.
Jayadvaita swami (Krsna-katha 7/2004.):
Kada ljudi vide sliku poput one koju vi vidite ovdje, često upitaju: »Tko je ta djevojka s Krišnom?» Odgovor je da je to Srimati Radharani, Krišnina energija zadovoljstva. Bhakte pokreta za svjesnost Krišne ponizno pokušavaju veličati Srimati Radharani zato što njezinom milošću osoba može lijepo napredovati u svjesnosti Krišne.
Što je energija zadovoljstva?
Prirodno je da svi žele uživati, no nitko nije u potpunosti samostalan u pronalaženju užitka. Kako bismo zadovoljili naše želje, potrebno nam je društvo drugih. Koristimo izraz samostalno uživati, ali najviše uživamo u dobrom društvu. Zaista, većina ljudi duže razdoblje samoće smatra gotovo nepodnošljivim. Krišna, Svevišnji Gospodin, izvor svega je potpuno nezavisan. On je nezavisan u svojem postojanju, svojem znanju i zadovoljstvu jer sve počiva u Njemu baš kao što biseri vise na niti.
Krišna, stoga, ne treba nikoga. Zato što je On sve, nitko ne postoji izvan Njega. Kada Krišna želi uživati, On ekspandira svoju moć ili energiju unutar sebe koja mu pruža zadovoljstvo. Ta energija je osoba. Ime joj je Srimati Radharani.
Radharani nije različita od Krišne. Ona je jedno s Njim i različita od Njega. Kako mogu dvije osobe biti jedna ili jedna biti dvije osobe? Jednostavan primjer će pojasniti kako je to moguće. Sunce ne može postojati bez sjaja, niti sjaj bez sunca. Kažemo: »Sunce je u mojoj sobi,» – iako je pravo Sunce udaljeno 93 milijuna milja – zato što se ono pojavljuje u obliku svoje energije. Slično tome, Radha i Krišna su istodobno jedno, ali su različiti, odvojeni. Krišna, Samoobasjani Gospodin, Svevišnja je Božanska Osoba i Srimati Radharani je Njegova vrhovna energija zadovoljstva. Zajedno oni čine cjelovitu Apsolutnu Istinu.
Tko sve ovo može shvatiti?
Mentalnim spekuliranjem osoba ne može ništa shvatiti o Radhi i Krišni. Krišna i Njegove energije su acintya, nepojmljive i, ananta, neograničene. On je izvor uma i stoga je iznad uma. Ograničeni um ne može shvatiti neograničenu Svevišnju Božansku Osobu. Vedska literatura objašnjava to veoma logično: »Ono što je transcendentalno prema materijalnoj prirodi je nepojmljivo, dok su svi spekulativni argumenti svjetovni. Kako svjetovni argumenti ne mogu dirnuti transcendentalne teme, osoba ne treba pokušati razumjeti transcendentalnu tematiku kroz svjetovne argumente.»
Kada obični svjetovni intelektualci pokušaju objasniti ili protumačiti identitet ili zabave Radhe i Krišne, Krišnina neograničena priroda ih zbuni i oni sve pogrešno tumače. Stoga ponekad Radhu i Krišnu smatraju običnim dječakom i djevojkom materijalnog svijeta. Iako se često proglašavaju učenjacima, ne znaju o čemu pričaju. Osoba treba čvrsto izbjegavati zbunjujuće svjetovne ideje takvih intelektualaca u zabludi. Ako netko želi shvatiti Radhu i Krišnu, mora ponizno slušati o Njima od vjerodostojnog autoriteta.
Krišnin autoritet je sam Krišna. Svi su sebi na prvom mjestu kao autoriteti, pa je takav slučaj i s Krišnom. Štoviše, budući da je Krišna neograničen, nitko ga ne može razumjeti u potpunosti. Krišnin učenik, Arjuna, to potvrđuje u Bhagavad giti:
svayam evatmanatmanam
vettha tvam purusottama
bhuta-bhavana bhutesa
deva-deva jagat pate
« Doista, smo ti poznaješ Sebe Svojom unutarnjom moći, o Vrhovna Osobo, podrijetlo svega, gospodaru svih bića, Bože nad bogovima, gospodaru svemira.»
Iako Krišnu ne možemo razumjeti mentalnom spekulacijom, onima kojima se On razotkrije, mogu Ga shvatiti. Krišna je takvo transcendentalno znanje dao Brahmi, prvom stvorenom živom biću. Brahma je prenio znanje svojem sinu Naradi, a on Vyasi, autoru Bhagavad gite. Na taj način znanje se prenosilo s gurua na učenika kroz lanac učeničkog nasljeđa, sve do današnjeg dana
Tko pruža Krišni zadovoljstvo?
Prema duhovnim autoritetima, Krišna je izvor sveg zadovoljstva i stoga je sveprivlačan. Ipak, Krišnino zadovoljstvo potječe iz službe koju Mu nude Njegovi bhakte. Takvo predano služenje privlači čak i Njega. Sam Krišna, dok je razgovarao s prijateljem, to potvrđuje u Srimad Bhagavatamu: «Moj dragi Uddhava, znaš da privlačnost koju osjećam prema predanom služenju koje mi nude bhakte nije jednaka onoj kada se netko bavi mističnom yogom, filozofskom spekulacijom, obrednim žrtvovanjima, proučavanjem Veda, vršenjem oštrih strogosti ili davanjem svega u milostinju. To su, naravno, veoma lijepe aktivnosti, ali one Mi nisu tako privlačne kao transcendentalno predano služenje s ljubavlju koje mi nude Moji bhakte.» (Bhag. 11.12.1)
Krišna je potpun u šest obilja: ljepoti, bogatstvu, slavi, snazi, znanju i odvojenosti. Nijedna količina materijalnog obilja ne može Ga privući. Baš kao što osoba ne može privući milijunaša nudeći mu nekoliko dolara, Krišnu ne može privući samo nečije ograničeno materijalno bogatstvo. Ipak, čisto predano služenje privlači čak i Krišnu. To je jedinstvena, transcendentalna prednost predanog služenja.
Srimati Radharani je utjelovljenje čistog predanog služenja. Nitko ne može biti veći bhakta od Nje. Samo ime Radharani dolazi od sanskritske riječi aradhana, što znači obožavanje. Njezini ime je Radharani zato što nadmašuje sve u obožavanju Krišne. Iako je Krišna tako prekrasan da privlači milijune Kupida, i stoga se zove Madana-mohana-mohini (što znači onaj koji privlači Kupida).
Isti Krišna kojeg ne privlači nikakva količina materijalnog obilja, pronalazi Srimati Radharani neodoljivom. Jednom se Krišna, kako bi se našalio s gopijma, pastiricima Vrindavana, sakrio iza grma, ali su Ga u daljini primijetile. Tada se Krišna preobrazio u četveroruki oblik Narayana. Kada su gopije prišle i pronašle Narayana umjesto Krišne, nije baš pobudio njihovo zanimanje jer ih samo Krišnin izvorni dvoruki oblik privlači. Odale su poštovanje Gospodinu Narayanu, i molile da im podari blagoslov da budu vječno u Krišninom društvu. Nastavile su tražiti Krišnu. Kada je Srimati Radharani prošla, Krišna je pokušao zadržati svoj oblik Narayana, ali nije uspio; stalno se preobražavao u svoj dvoruki oblik. To pokazuje veliki utjecaj transcendentalne, čiste ljubavi Srimati Radharani.
Krišna u Bhagavad giti kaže da, kako Mu se netko preda, tako mu On uzvraća. Što više Radharani pokušava zadovoljiti Njega, to On više želi zadovoljiti Nju kako bi povećao Njezin enturijazam u povećavanju Njegovog zadovoljstva. Iako je Gospodin neograničen, On i Njegova moć zadovoljstva uvijek se povećavaju. Svo blaženstvo razmjene između Gospodina i Njegove energije zadovoljsva, izraženo je u transcendentalnim zabavama Radhe i Krišne koje su detaljno opisane u knjizi: «Krišna, izvor sveg zadovoljstva», Njegove Božanske Milosti A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada.
Ljubav ili požuda? Koja je razlika?
Razmjena ljubavi između Radhe i Krišne bit je duhovne ljubavi. Budući da je Krišna izvor svega, izvor je i ljubavi. Privlačnost između momka i djevojke u materijalnom svijetu izokrenut je odraz čiste duhovne veze između Radhe i Krišne. Onaj tko misli da može biti sretan kroz materijani seksualni užitak, ne može shvatiti odnos između Radhe i Krišne, a ako netko sluša o Radhi i Krišni od vjerodostojnog duhovnog učitelja, njegove materijalne seksualne želje hlape. U materijalnom svijetu, iako netko može priznavati pravu ljubav, u skladu s vlastitom željom, želi uživati svojim osjetilima. Volimo nekog toliko dugo dok on ili ona zadovoljavaju naša osjetila, a kad to zadovoljstvo počinje nestajati, nestaje i tzv. ljubav. Tako ljubavna veza zavšava prekidom ili razvodom. Čisti bhakte Gospodina Krišne na duhovnoj razini nemaju nikakvih želja za vlastitim zadvoljavanjem. Oni žele zadovoljiti samo Gospodina Krišnu. To je čista, neiskvarena ljubav.
Ono o čemo mi govorimo kada spominjemo materijalnu «ljubav», je zapravo požuda ili želja da služimo sebe. Nema trajne temelje: danas volim jednu djevojku, sutra drugu, sve u skladu s mijenjanjem ukusa.
Iako momak i djevojka mogu mijenjati seksualne partnere često kao što to čine psi i mačke, u našem modernom idiomu, njihov seksualni odnos nazivamo «vođenjem ljubavi», kao da grubo trljanje dvaju uzavrelih tijela može proizvesti ljubav. Pričamo o ljubavi tako brzopleto, ali zapravo, u ovom materijalnom svijetu ne postoji ljubav – sve je požuda. Razlika između ljubavi i požude je poput razlike između zlata i željeza. Oboje, zlato i željezo su metali, ali osim toga nemaju ništa zajedničko.
Uvjetovane su duše u materijalnom svijetu uglavnom zavedene i frustrirane u ljubavi zato što pokušavaju doći do zadovoljstva zadovoljavanjem materijalnih, tjelesnih osjetila. Oni ne znaju da se razlikuju od tijela. Tijelo se uvijek mijenja – od djetinjstva, mladenaštva do starosti – ali je uvijek ista osoba prisutna u svakom tijelu. Ona se izjašnjava kao Amerikanac, Englez, židov, kršćanin, muško ili žensko, u skladu s tijelom, ali ona nije to tijelo. Stoga, bez obzira na to kako ustrajno pokušavamo biti sretni zadovoljavajući prohtjeve tijela, nikada nismo uspješni.
Baš kao što netko ne može zadovoljiti pticu čišćenjem krletke, a ne hranjenjem, osoba ne može zadovoljiti svoja tjelesna osjetila. Što više osoba pokušava zadovoljiti svoja osjetila, ona više zahtijevaju. Udovoljavanje ne može zadovoljiti tjelesna osjetila, kao što ni benzin ne može ugasiti požar. Pokušaj gašenja nemira benzinom zadovoljavanja osjetila, samo će izazvati eksploziju. Pokušavajući zadovoljiti materijalne želje za putenim uživanjem, jadna uvjetovana duša samo povećava svoje želje, a ne svoje zadovoljstvo. Ona postaje sluškinja osjetila koja radi teško kako bi zadovoljila prohtjeve koji nikada ne mogu biti zadovoljeni. Da bismo pronašli zadovoljstvo, moramo pronaći pravu ljubav, a za to osoba mora voljeti Krišnu. Kako bismo bili zaista sretni, moramo se uključiti u Njegovo predano služenje.
Takvo predano služenje je pod kontrolom Srimati Radharani. Ona je glavno Božanstvo predanog služenja. Zato što je Ona veoma milostiva, bhakte posebno iskorištavaju Njezinu milostivu prirodu kako bi dostigli služenje Krišne. Iako se uključenje u čisto predano služenje rijetko dostiže, osoba ga može dostići veoma jednostavno – milošću Srimati Radharani. Bhagavad gita potvrđuje da, oni koji su istinski mahatme, velike duše, uzimaju utočište Krišnine daivi prakriti ili duhovne energije – Srimati Radharani.
«Uvijek pjevajući moje slave,» Gospodin Krišna kaže, »trudeći se s velikom odlučnošću, te me velike duše neprestano predano obožavaju, klanjajući se preda mnom.» (Bg. 9.14). Predano služenje nije aktivnost ovog materijalnog svijeta, ono je potpuno duhovno zato što je izravno pod kontrolom Krišnine duhovne energije – Srimati Radharani.
Kako bismo predano služili moramo slijediti stope Srimati Radharani izvodeći čisto predanje služenje Krišni ne mareći uopće o materijalnom dobitku. Osoba ne bi trebala obožavati smo Krišnu. Krišna nije potpun bez Srimati Radharani, kao što sunce nije potpuno bez njegova sjaja. Stoga osoba treba obožavati Radhu i Krišnu zajedno, jer zajedno čine Apsolutnu Istinu.
Zapravo, obožavanje Radharani je bolje od obožavanja Krišne. Točnije, osoba može bolje služiti Gospodina Krišnu, Svevišnju Božansku Osobu, kroz Srimati Radharani, Njegovu vrhovnu energiju zadovoljstva. Krišna kaže u Bhagavad giti:» Ako mi netko s ljubavlju i predanošću ponudi list, cvijet, voće ili vodu, prihvatit ću. ” (Bg. 9.26). Ali bolje je da cvijet prije nego što izravno ponudimo Krišni, ponudimo Srimati Radharani moleći: »Moja draga Radharani, molim Te preporuči me Svojem Krišni.» Krišna je vrhovni upravitelj, a je pod upravom čiste devocije Srimati Radharani. Krišna je stoga poznat kao «vlasništvo Radharani». Ako netko može zadovoljiti Radharani, može veoma lako zadovoljiti Gospodina Krišnu.
Srimati Radharani posjeduje viziju maha bhagavate, najuzvišenijeg bhakte. Ona sve vidi jednako.Ako joj netko priđe kako bi služio Krišnu, čak i ako je najpaliji, odmah mu daruje svoju milost preporučujući ga Krišni: «O, Krišna, ovdje je bhakta. On je bolji od Mene.» Zato što je Srimati Radharani uvijek zaokupljena mislima o Krišni, Ona Mu je veoma draga. Ako netko pokušava na taj način, kroz Srimati Radharani, doseći Krišnu, sigurno će biti uspješan.
Kako možemo naučiti služiti Radhu i Krišnu?
Da bismo bili u mogućnosti služiti Radhu i Krišnu, najprije moramo prići vjerodostojnom duhovnom učitelju. Krišna ima dvije energije – materijalnu i duhovnu. Duhovna energija je puna vječnog znanja i blaženstva, dok materijalna energija uzrokuje neznanje, patnje i smrt. Iako smo svi izvorno duhovni, nažalost, sada nas privlači materijalna energija. Zbog iluzije se ne sjećamo našeg stvarnog položaja, niti znamo kako se vratiti u duhovni svijet. Stoga Krišna osobno silazi u ovaj materijalni svijet kako bi nas privukao izvodeći svoje transcendentalne zabave i govoreći poruku Bhagavad gite namijenjenu našem prosvjetljenju. Ali Krišna se vratio u svoje prebivalište prije pet tisuća godina. Znači li to da Mu više ne možemo prići? Ne. U Njegovoj odsutnosti možemo Mu prići kroz Njegova predstavnika, duhovnog učitelja.
Duhovni učitelj je milostiva inkarnacija Boga. Budući da je Krišna Svevišnja Božanska Osoba, teško Mu možemo prići. Ali On je najsamilosniji, i zbog Njegove samilosti, opunomoćuje svoje čiste bhakte da se pale duše koje su ga zaboravile,vrate kući, natrag Bogu.
Srimati Radharani, ženska kopija meka srca Gospodina Krišne, predstavlja Njegovu samilosnu narav. Duhovni učitelj koji se samilosno pojavljuje u materijalnom svijetu zbog dobrobiti palih duša, smatra se predstavnikom Srimati Radharani. Milošću duhovnog učitelja osoba može dostići milost Gospodina. Nema druge alternative koja će donijeti uspjeh. Bez milosti duhovnog učitelja, osoba ne može napredovati u predanom služenju. To je mišljenje svih vjerodostojnih autoriteta.
Duhovni učitelj podučava učenika tako da se može osloboditi svih okova materijalne svjesnosti; uključuje ga u predano služenje i tako, postupno, razvija čistu ljubav prema Bogu. Duhovni učitelj ima odgovornost znanstvenog uključivanja svakog učenika na praktičan način. Između mnogo različitih puteva za dostizanje duhovne realizacije, osoba treba iskusno vodstvo vjerodostojnog duhovnog učitelja da bi shvatila koji put slijediti kako bi zaista napredovala prema vrhovnom cilju.
U našem modernom dobu najpreporučeniji proces za dostizanje savrešenstva je pjevanje Hare Krišna maha mantre – Hare Krišna, Hare Krišna, Krišna Krišna, Hare Hare/ Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare. Krišna i Rama su imena Gospodina i Hare, tj Hara je moć zadovoljstva Gospodina – Srimati Radharani. Kao živuće duhovne duše, izvorna smo duhova energija, ali smo na neki način pali u ovaj materijalni svijet rađanja i umiranja. Ali kada nađemo utočište vrhove duhovne energije, Srimati Radharani, dospijemo u naš sretan, normalan položaj.
Radharani je moć koja daje transcendentalno zadovoljstvo Gospodinu Krišni. Kada je milost te moći darovana živom biću, ono razvija ljubav prema Bogu i tako dostiže najveće zadovoljstvo – i može dijeliti to zadovoljstvo drugima.Njegova Božanska Milost A.C. Bhaktivedanta svami Prabhupada je predstavio proces mantranja zapadnim civilizacijama i on se širi diljem svijeta. »Mantranje», on kaže, «je poput plača djeteta koje traži majčinu prisutnost. Majka Hara (Srimati Radharani) pomaže bhakti da dosegne milost Gospodina, Oca, i otac se razotkriva bhakti koji mantra ovu mantru iskreno.»
(Jayadvaita Swami je putujući sannyasi i upravitelj BBT-a. Preko trideset godina je uređivao Prabhupadove knjige. Pisao je i uređivao Back to Godhead. Napisao je ovaj članak o Srimati Radharani za 64 broj časopisa, 1974. godine, a Srila Prabhupad je tada izjavio da mu se posebno sviđa ovaj članak. )