Romapada svami (Krsna-katha 8/2013): Jako važan kriterij:„Poštujem li ovu osobu iz dubine srca i mogu li je poštovati i služiti zauvijek?“
(Krsna-katha 8/2013)
PITANJA I ODGOVORI
Odgovara: Romapada svami
1) Koja je svrha braka prema ISKCON-u?
Smisao braka je osigurati svim članovima obitelji priliku da se međusobno podržavaju na pravilan način kako bi smireno prakticirali i rasli u svjesnosti Krišne. U vedskim spisima institucija braka se naziva „ashram“ ili sveto mjesto pročišćenja. Brak osigurava puno prilika za to jer podrazumijeva uzdizanje iznad osobnih vezanosti i interesa te služenje drugih članova obitelji s devocijom i odvojenošću. To nije lako (puno posvećenika u braku će to potvrditi), ali je tako načinjeno da pomogne posvećenicima rasti i pročistiti se. Tako je brak, ukoliko mu se priđe na pravilan način, nevjerojatna prilika ponuđena uvjetovanoj duši da razbije svoj lažni ego i napreduje u svjesnosti Krišne te njeguje devocijske kvalitete kao što su strpljivost, odlučnost, čestitost, vjera itd. Ključ, uspjeha u navedenom je istaknuti stav služenja vjerodostojnog duhovnog učitelja te raspitivanje kako kod njega, tako i kod drugih koji nas vode u duhovnom životu.
2) Koji bi kriterij za bhakte trebao postojati kod izbora supruge ili supruga?
Temeljni kriterij je snažna posvećenost svjesnosti Krišne, ne samo izvana u smislu prakticiranja itd, već također iznutra. Posvećenost iznutra podrazumijeva otvorenost srca da pita, prihvaća i nauči kako oblikovati svjesnost, pogotovo u trenucima kada se pojave izazovi. Ako to postoji, onda se svaka prepreka koja se u braku pojavi, može lako nadići. Ovaj važan kriterij na umu trebaju imati oba buduća partnera.
Najbolje bi bilo da oba bhakte imaju snažnu vezu sa nekim od autoriteta u ISKCON-u (guru i / ili vaišnava) od koga mogu primati upute, trening i vodstvo – oboje, individualno i zajedno – tijekom tog procesa. To je jako važno jer bhakte najčešće treba odgojiti, ne samo po pitanju koju odluku donijeti, već i kako da je donesu.
Snažan brak počiva na dobrim osobinama i snažnoj svjesnosti Krišne, oboje, supruga i supruge. Trebali bi imati neprestani osjećaj poštivanja jedan prema drugom, bez obzira koje dobre / loše osobine vide jedan u drugom (pogotovo s vremenom, kako se bliskost povećava). Jako važan kriterij je, dakle, „Poštujem li ovu osobu iz dubine srca i mogu li ju poštovati i služiti zauvijek?“
Drugo pitanje koje bhakte često postavljaju prije braka: koliko godina prakse u svjesnosti Krišne druga osoba ima, da li on / ona ima jaku sadhanu u praksi slušanja / mantranja; ima li blizak odnos s vaišnavama; da li želi duhovnu inicijaciju kod gurua; koliko je posvećen/a slijeđenju četiri regulativna principa, itd.? Na ovim poljima budući supružnici moraju biti usklađeni.
3) Smatra li se ženina služba mužu / obitelji kao služba za Krišnu?
Apsolutno. Žena bhakta gleda na svog supruga, djecu, obitelj kao na sastavne djeliće Krišne. Ona prepoznaje da joj je obitelj Krišnin aranžman u životu pa će to u potpunosti prihvatiti i služiti ih u istom raspoloženju devocije kao kad bi služila Krišnu. Čineći samo to, žena će jako brzo napredovati na putu devocije Krišni.
Služeći Krišnu na ovaj način, žena stvara duhovnu atmosferu u kući koja nadalje njeguje svjesnost Krišne cijele obitelji. Svojom službom i ponašanjem inspirira supruga i uči djecu kako da njeguju svoj duhovni život dok žive uobičajenim životom u modernom svijetu. Drugim riječima, žena igra vrlo moćnu ulogu u duhovnom razvoju svoje obitelji.
4) Je li za ženu neophodno da ima obitelj i djecu jer je to njen prirodni položaj ili to nije neophodno sve dok nalazi službu koju može raditi sama?
Brak je prirodno mjesto utočišta, zaštite, službe i svjesnosti Krišne za ženu. Iako nije neophodno udati se kako bi se slijedila svjesnost Krišne, preporučuje se većini aspirantica, jer to donosi puno prirodnih prilika za duhovni razvoj i učenje. Imati obitelj/djecu u braku je osobna odluka koju par mora donijeti sam. Temelj ovog izbora mora biti „što bi bilo najbolje za mene/nas da bismo svoju duhovnu praksu nastavili na ispravan način“
Kao što je ranije rečeno, kad god se suočava sa velikim problemima, zreo posvećenik se prirodno savjetuje sa drugim vaišnavama. Ovo raspoloženje ovisnosti zadovoljava Krišnu i privlači Njegovu milost.