Srila Prabhupada: činjenica je da, ako Krišna uživa, tu želju za uživanjem imamo i mi, no mi ne znamo kako uživati.
Iz predavanja Srila Prabhupade na Radhastami, Dan pojave Srimati Radharani, u Montrealu, 30.08.1968.
Dakle, što se tiče Radharani, danas je rođendan Srimati Radharani. Radharani je moć zadovoljstva Krišne. Krišna je vrhovni Brahman. Samo pokušajte shvatiti. Krišna je vrhovni Brahman. Param brahma param dhama pavitram paramam bhavan [Bg. 10.12]. Kada param brahma želi uživati… Taj duh uživanja je prisutan u param brahmi. Inače ni mi ne bismo mogli imati taj duh uživanja. Budući da smo djelići, imamo tu želju za uživanjem, no ona je zagađena materijom. No, činjenica je da, ako Krišna uživa, tu želju za uživanjem imamo i mi, no mi ne znamo kako uživati. Mi pokušavamo uživati u materiji, u beživotnoj materiji. To je duhovno. Dakle brahman, brahman sukhanubhutya. Ljudi pokušavaju osjetiti što je brahma-sukha, sreća brahmanubhave. To nije materijalno zadovoljstvo. Mnogi yogiji su odustali od obiteljskog života, kraljevstva i meditacije da bi uživali u toj sreći Brahmana. Zapravo, ideja je zadovoljstvo Brahmana. Toliki brahmacariji, toliki sannyasiji pokušavaju doživjeti tu sreću Brahmana i u tu svrhu oni zanemaruju, odbacuju svo materijalno zadovoljstvo… Ne govorim o nama. Mi smo obični ljudi. U povijesti imamo primjere, npr. maharaja Bharate. Maharaja Bharata, po kojemu se ova planeta zove Bharatvarsa, taj maharaja Bharata je bio car cijelog svijeta. Kao car, imao je ženu i malu djecu. No, u dobi od dvadeset i četiri godine, još kao mladić, napustio je sve. U redu. To je vrlo stara priča, naravno, no znate za Gospodina Buddhu. I On je bio princ. Bio je princ, a ne običan čovjek i bio je kšatriya, uvijek je uživao s prekrasnim ženama. To je palača zadovoljstva kakvu obično nalazimo u svim istočnim zemljama. U palači uvijek živi mnogo predivnih djevojaka koje uvijek plešu i udovoljavaju kraljevima i prinčevima. I Gospodin Buddha je uživao u takvim zadovoljstvima, no ostavio je sve to i počeo meditirati.
NAPUSTITI SVE ZBOG SREĆE BRAHMANA
U indijskoj povijesti postoji na stotine takvih primjera da su osobe napustile sve samo da bi spoznale sreću Brahmana. Napustile su sve. To je put. Tapasya znači dragovoljno prihvatiti nešto neugodno radi spoznaje većeg zadovoljstva. To se zove tapasya. Ako za kušanje malo zadovoljstva Brahmana treba odbaciti sva materijalistička zadovoljstva, da li mislite da Vrhovni Brahman, Gospodin Krišna, uživa u ovom materijalnom zadovoljstvu? Je li to logično?
Taj Krišna, On uživa laksmi-sahasra-sata-sambhrama-sevyamanam [Bs. 5.29]. Služe Ga stotine i tisuće božica sreće. Mislite li da su te lakšmije materijalne žene? Kako Krišna može uživati u materijalnim ženama? Ne. To je greška. Ananda-cinmaya-rasa-pratibhavitabhis tabhir ya eva nija-rupataya kalabhih [Bs. 5.37]. U Brahma-samhiti pronaći ćete da On širi svoju ananda-cinmaya-rasu, draž transcendentalnog zadovoljstva. A ove gopije su ekspanzije Njegove moći zadovoljstva. A Radharani je središte. Radharani je središte. Nemojte misliti da je Radharani obična žena poput naše žene ili majke ili sestre. Ne. Ona je moć zadovoljstva. Radharani se nije rodila iz maternice ljudskog bića. Nju je otac našao na polju. Dok je orao njivu, ugledao je lijepo malo dijete kako leži tamo, a on nije imao djece pa je uzeo dijete i pokazao ga kraljici: “Oh, dobili smo vrlo lijepo dijete.” “Odakle ti?” “Oh, sa polja.” Vidite? Radhina janma je takva. Ta janma je danas i Radha, Njeno ime se ponekad ne može naći u Bhagavati. Ateisti se bune da ime Radharani ne postoji u Srimad-Bhagavatamu. Odakle to ime, Radharani? No, oni ne znaju kako ga vidjeti. Postoji anayaradhyate. Ima mnogo gopija, no spomenuto je da Ga najbolje služi ta posebna gopija. Anayaradhyate. Aradhyate. Ta riječ aradhate znači obožavanje. Od te riječi aradhyate dolazi Radha. No Radhino ime se nalazi u drugim Puranama. To je izvor.
VRHOVNI UŽIVALAC I VRHOVNA MOĆ UŽIVANJA
Krišna je uživalac i želi uživati. On je Vrhovni Brahman. On ne može uživati u bilo čemu, atmarama, On može uživati u sebi. Radharani je ekspanzija Njegove moći zadovoljstva. Krišna ne treba tragati za stvarima izvan sebe za zadovoljstvo. Ne. On je potpun u sebi, atmarama. Radharani je ekspanzija Krišne. Krišna je izvor energije, a Radharani je energija. Ne možete razdvojiti izvor energije od same energije. Ne možete razdvojiti vatru od topline. Gdje god ima vatre, tu je toplina. Isto tako, gdje je Krišna, tu je i Radha. A gdje je Radha, tu je i Krišna. Oni su neodvojivi. No, On je taj koji uživa. Svarupa Damodara je opisao ovu zamršenu filozofiju o Radhi i Krišni u jednom stihu, vrlo lijepom stihu. Radha krishna-pranaya-vikrtir hladini-saktir asmad ekatmanav api bhuvi pura deha-bhedam gatau tau [Cc. Adi 1.5]. Radha i Krišna su jedan Svevišnji, no da bi uživali, podijelili su se u dvoje. Gospodin Caitanya je ponovo spojio dvoje u jedno. Chaitanyakhyam prakatam adhuna. Taj jedan znači Krišna u zanosu Radhe. Ponekad je Krišna u zanosu Radhe. Ponekad je Radha u zanosu Krišne. Tako to ide. No, cijela je stvar u tome da su Radha i Krišna jedno, Svevišnji.
ZAPRAVO OBOŽAVAMO LAKSMI NARAYANU
Filozofija Radha-Krišna je vrlo velika filozofija. Nju možemo shvatiti u oslobođenom stanju. Filozofiju Radha-Krišna ne možemo shvatiti u uvjetovanom stanju. No, kada obožavamo Radhu-Krišnu u našem uvjetovanom stanju, mi zapravo obožavamo Lakšmi-Narayanu. Vidjeli ste tu sliku, tu viddhi-marg i raga-marg. Obožavanje Radha-Krišne je na razini čiste ljubavi, a obožavanje Lakšmi-Narayane je po regulativnim načelima. Osoba treba postati brahmacari, treba postati sannyasi, treba obožavati na taj način, ujutro treba ustati, ponuditi. Tolika pravila. Ima barem šezdeset i četiri pravila. Njih ćemo postupno uvesti, kako budete napredovali. U viddhi-margu, dok nemate ljubavi prema Bogu, ili Krišni, trebamo slijediti regulativna načela i automatski… to je vježba. Kao što vježbate sviranje mridange. U početku nije dobro, no kad se uvježbate, zvuk je vrlo lijep. Kad služimo Radhu-Krišnu prema regulativnim načelima, to se zove viddhi-marg. Kad ste na razini ljubavi, tada se to zove raga-marg. Ako netko želi naučiti raga-marg odmah, bez viddhi-marga, to je budalaština. To je glupo. Nitko ne može položiti magisterij bez prolaska kroz regulativna načela osnovne i srednje škole. Stoga se ne upuštam olako u rasprave o Radhi i Krišni. Bolje je da u sadašnjem trenutku nastavite s regulativnim načelima. Postupno, kako se budete pročišćavali, kad budete došli na transcendentalnu razinu, shvatit ćete što je Radha-Krišna.
Nemojte pokušavati shvatiti Radha-Krišnu prebrzo. To je velika tema. Ako pokušamo prebrzo spoznati Radha-Krišnu, bit će mnogo prakrita-sahajiya. U Indiji postoje prakrita-sahajiye. Kao Radha-Krišna koji plešu. Radha-Krišna su postali igračke. Slike Radha-Krišne, Krišna ljubi Radhu, Radha ljubi. Sve su to gluposti. Filozofiju Radha-Krišna treba spoznati oslobođena osoba, a ne uvjetovana duša. Čekat ćemo sretan trenutak dok ne postanemo oslobođeni, a tada ćemo shvatiti radha-krishna-pranaya-vikrtir. Krišna i Radha nisu na materijalnoj razini. Pokušajte shvatiti. To je raščlamba Jive Gosvamija, da je Krišna vrhovni Brahman. Vrhovni Brahman ne može prihvatiti ništa na polju materijalnog.
JAYA RADHE
Postoji vrlo lijepa pjesma. Pjevat ću je ako možete svirati na harmoniju. Da. To je pjesma Rupe Gosvamija. (pjeva):
radhe jaya jaya madhava-dayite
gokula-taruni-mandala-mahite
damodara-rati-vardhana-vese
hari-niskuta-vrnda-vipinese
vrsabhanu-dadhi-nava-sasi-lekhe
lalita-sakhi guna-ramita-visakhe
karunam kuru mayi karuna-bharite
sanaka-sanatana-varnita-carite
radhe jaya jaya madhava-dayite
Tu pjesmu je ispjevao Rupa Gosvami. On je prava osoba za spoznaju Radhe i Krišne. On kaže: “Slava Radharani.” Radhe jaya jaya madhava-dayite. “Ona je draga Krišni.” Svi pokušavaju voljeti Krišnu, no Krišna pokušava voljeti nekoga. Kako je Ona uzvišena. Samo pokušajte shvatiti. Svatko, cijeli svijet, cijeli svemir, sva živa bića pokušavaju voljeti Krišnu. Krišna-prem. Gospodin Caitanya opisuje, prema-pumartho mahan. A Rupa Gosvami je opisao: “Ti dijeliš krsna-prem.” Krsna-prem je tako dragocjena, no Krišna žudi za Radharani. Pogledajte kako je Radharani uzvišena. Pokušajte shvatiti veličinu Radharani. Ona je velika, a mi Joj trebamo odati poštovanje. Radhe jaya jaya madhava-dayite. Kakva je Ona? Gokula-taruni-mandala-mahite. Taruni znači mlade djevojke. Vidjet ćete na slikama, to su sve mlade djevojke. No, od svih mladih djevojaka, Ona je najljepša. Ona privlači i mlade djevojke. Ona je prekrasna. Gokula-taruni-mandala-mahite.
Damodara-rati-vardhana-vese. Uvijek se oblači tako lijepo da Damodara, Krišna, bude privučen Njenom ljepotom. Hari-niskuta-vrnda-vipinese. Ona je jedino što Krišna voli i kraljica je Vrindavane. Ta kraljica Vrindavane… Vidjet ćete u Vrindavani, ako odete u Vrindavanu, svatko obožava Radharani. Rani znači kraljica. Oni uvijek govore: “Jay Radhe!” Radharani. Svi bhakte u Vrindavani su obožavaoci Radharani. Hari-niskuta-vrnda-vipinese. Vrsabhanu-dadhi-nava-sasi-lekhe. Pojavila se kao kćer kralja Vrisabhanua, a Njena družica, Lalita-sakhi i Visakha-sakhi i bhakte… Rupa Gosvami se dakle moli u ime čistih Krišninih bhakta, karunam kuru mayi karuna-bharite. “Oh, moja obožavana Radharani, puna si milosti. Stoga molim za Tvoju milost, jer vrlo lako podaruješ tu milost. Stoga molim za Tvoju milost.”
Karunam kuru mayi karuna-bharite, sanaka-sanatana-varnita-carite. Netko može reći: “Ti si veliki učenjak, velika sveta osoba, a moliš milost od obične djevojke? Kako to?” Stoga Rupa Gosvami kaže: “To nije obična djevojka.” Sanaka-sanatana-varnita-carite. “Tu djevojku mogu opisati samo veliki sveci poput Sanaka-Sanatane. Ona nije obična.”
Pouka je da Radharani ne smijete smatrati običnom djevojkom, niti Krišnu običnim čovjekom. Oni su Vrhovna Apsolutna Istina. No, u Apsolutnoj Istini prebiva moć zadovoljstva, a ona se ispoljava u odnosima Radhe i Krišne. Radhine ekspanzije su sve gopije, a Krišna je Svevišnji Bog.