(Krsna-katha 2/10.) Pouke iz obiteljskog života Prabhupade
(Krsna-katha 02/2010.)
Kakve korisne pouke mogu mladi članovi ISKCON-a naučiti iz obiteljskog života Srila Prabhupade?
Hari-sauri prabhu:
To je opširna tema. Na to se može gledati iz različitih kuteva. Najbolje je uvijek imati pozitivan stav, jer su svi članovi Srila Prabhupadine obitelji bili vaišnave na ovaj ili onaj način. Nije mala stvar biti rođen u obitelji tako uzvišenog bhakte kao što je Srila Prabhupada. Glavno je da je Srila Prabhupada pokazao kako postati svjestan Krišne u obiteljskom životu. Izvršavao je svoju dužnost izdržavanja obitelji i istodobno razvijao vječni odnos sa svojim duhovnim učiteljem. To nije u suprotnosti jedno s drugim, već se nadopunjuje.
Je li ijedno od Srila Prabhupadine djece postalo pravi vaišnava? Kako su odgajana njegova djeca?
Srila Prabhupada mi je rekao da su svi članovi njegove obitelji bili vaišnave. Njihovo tradicionalno obiteljsko Božanstvo se još obožava nakon nekoliko stotina godina.
22.12.1976. godine Srila Prabhupada se vozio u automobilu iz Poone u Mahabaleshwar. S njime su putovala braća Malhotra, Sat Pal i Harish Kumar: (Iz Transcendentalnog dnevnika 6, još neobjavljenog) “Tijekom vožnje, Sat Pal je spomenuo kako je njegova obitelj došla iz Maharashtre u Punjab. Raspitivao se o Srila Prabhupadinim vlastitim duhovnim precima i Prabhupada mu je ispričao kratku povijest svoje obitelji. “Ne, mi smo naučili jer pripadamo Krišninoj obitelji. Obožavanje Radhe-Krišne je tradicija u našoj obitelji. Naši preci, moj otac, moji ujaci po majčinoj strani, mi smo vaišnavska obitelj. Pripadamo Caitanya-sampradayi. Naš otac i majka su nas naučili od samog početka života.” “I djed također?” “Da, cijela obitelj. Imamo svoje obiteljsko Božanstvo, Damodara. U djetinjstvu sam obožavao Božanstva Radha-Krišne. Zatim sam, na sreću, našao svog guru-maharaju, Bhaktisiddhantu Sarasvatija. To je bila sreća. Od samog početka smo bili upućeni. Na početku života sam obožavao Radha-Krišnu i igrao se Ratha-yatre. Isto činim i sada. Na širem planu. Nitya yukta upasate [Bg.9.14]. Nema promjene.”
Što se tiče Srila Prabhupadine vlastite djece, budući da je Srila Prabhupada bio ozbiljan bhakta, kao i njegova sestra Bhavatarini, njegova djeca su bila potpuno upućena u vaišnavsku filozofiju i praksu. Ipak, Srila Prabhupada je rekao da su svi oni bili kanistha – adhikariji, što znači da nisu bili motivirani propovijedati, ni strogo slijediti praksu. No, cijenili su i ubrajali se u sljedbenike Caitanye Mahaprabhua, barem kao religije.
PRAYAG RAJ i SULAXMANA
Neka od njegove djece nisu baš postigla uspjeh kad su odrasla. Njegov najstariji sin Prayag Raj bio je duševno poremećen i umro je na ulici Calcutte u dobi od tridesetak godina. Njegova kći Sulaxmana vodila je običan život, udala se, imala djecu i ostala živjeti u Calcutti. I ona je već mrtva.
MATHURA MOHAN DE
Idući je bio Mathura Mohan De. Srila Prabhupada ga je opisao kao vrlo inteligentnog, “prekrasno dijete” koje su voljeli svi članovi Gaudiya Matha, a sreo je i Srila Bhaktisiddhantu Sarasvatija Thakuru na Radha-kundi. Tada je bio mali, imao je svega nekoliko godina. Legao bi na pod i dodirnuo stopala Srila Bhaktisiddhante. Kasnije je upao u loše društvo i s osamnaest – devetnaest godina je postao radikal. Jako je žalio što je Srila Prabhupada uzeo sannyasu, jer je kao najstariji sin morao preuzeti odgovornost za ostatak obitelji. Zauzeo je neprijateljski stav prema Srila Prabhupadi nakon osnivanja ISKCON-a, no usprkos njegovom ogorčenju, Srila Prabhupada ga je ipak pokušavao uključiti u služenje Krišne. Koliko znam, nikad se nije ženio i odmah nakon Srila Prabhupadinog odlaska tužio je ISKCON pokušavši doći u posjed cijelog ISKCON-a kao obiteljskog ‘naslijeđa’. Taj se slučaj povlačio godinama i konačno je zaključen 1993. u korist ISKCON-a. Mathura Mohan De je umro prije nekoliko godina.
BHAKTILATA DE
Tu je i Bhaktilata De, druga kći. Ne znam mnogo o njoj. Nikad se nije udavala i izgleda da je bila ljuta na oca što je uzeo sannyasu prije no što ju je udao. Ona je još živa i živi s najmlađim od petoro djece, Vrindavan Candra Deom i njegovom obitelji.
VRINDAVAN CANDRA
Vrindavan Candra je bio tinejdžer kada je Srila Prabhupada uzeo sannyasu. On je jednostavan čovjek koji je uvijek bio pun poštovanja prema svom ocu i ISKCON-u. Živi sa suprugom i sinom u stanu koji im je ostavio Srila Prabhupada u Calcutti. Vrindavan Candra je imao malu knjižaru pod nazivom Vrinda Books. Srila Prabhupada ga je pokušao uključiti u predano služenje dajući mu prava da dijeli njegove knjige u Bengalu, no on nikada nije bio dobar u poslu i nije imao uspjeha. Kćer Vrindavan Candre udala se za jednog našeg bhaktu, Sujitendriya dasu, ovdje u Mayapuru, no prije tri godine se utopila u nesreći sa čamcem, zajedno s jednom od svojih kćeri. Vrindavan Candra je i dalje prijatelj ISKCON-a i čujem se s njime tu i tamo.
RADHARANI DE
Što se tiče Srila Prabhupadine bivše supruge Radharani De, umrla je negdje oko 1984. godine. Pri kraju života počela je mantrati na japi, barem nešto malo. Srila Prabhupada je rekao da je ona bila bhaktina, no nije bila voljna pomagati mu u propovijedanju. Kad god je Srila Prabhupada imao goste ili bhakte u svojoj kući, ona je odlazila u drugu sobu. Kada je Mathura Mohan De tužio ISKCON, uspio je pridobiti i svoju rodbinu, s izuzetkom Vrindavan Candre, da mu se pridruže u tužbi. No, Radharani De je potpisala iskaz kojim javno optužuje napad svoga sina na ISKCON.
Prije nekoliko godina čuo sam da je pored ovo petoro djece Srila Prabhupada ranije imao još nekoliko djece, no ona su sva umrla prije ili neposredno nakon rođenja. Pitao sam Vrindavan Candru i on je to potvrdio. Površno gledajući, Srila Prabhupada izgleda nije imao dobru ‘karmu’ (u njegovom slučaju Krišnin neposredni aranžman) barem što se tiče djece.
Može se sada postaviti pitanje kako to da nijedno od petoro djece nije ozbiljno prihvatilo svjesnost Krišne, pomažući svom ocu u misiji propovijedanja. Oni su sigurno velike duše. Njihov otac je bio maha-bhagavata pa im je povratak kući, Bogu, zajamčen. No, nitko od njih nije ispunio njegova očekivanja niti pokazao najmanji znak želje za ozbiljnim duhovnim životom.
Imam svoju vlastitu teoriju o tome, koju vam mogu ovdje razotkriti ako nikome ne smeta moje nagađanje. Moja pretpostavka je da ih je Krišna namjerno prekrio da se ne bi pridružili ocu u razvoju ISKCON-a. Da su to učinili, imali bismo, nakon odlaska Srila Prabhupade, velikih problema s ostavinskim raspravama. Umjesto da se naše vodstvo razvija na osnovu iskrenog predavanja i posvećenja, morali bismo ovisiti o nasljednicima po pravu rođenja. Budući da nitko od njih nije bio ozbiljan u tome, uspjeli smo izbjeći taj problem.