Bhuta Bhavana Dasa (Krsna-katha 08/2015): Krišna želi vidjeti što će bhakte učiniti sa svojom slobodnom voljom. Voli iznenađenja. … Kada Krišna kontrolira i usmjerava osjetila živog bića, ono kuša bezgraničnu slobodu. Što se više predate, to ste slobodniji – to je paradoks transcendentalnog služenja s ljubavlju.
Bhuta Bhavana Dasa (Krsna-katha 08/2015)
Soho, London; 16. 05. 2015.
CC Madhya 19.229-236
(Nastavak iz prošlog broja)
Stih CC 2.19.235 kaže: „Sri Caitanya Mahaprabhu je zatim zaključio: ‘Izložio sam ti samo opći pregled draži predanog služenja. Možeš razmisliti kako da ga prilagodiš i proširiš.’“ Ovakav pristup ocrtava način na koji je Krišna razgovarao s Arjunom: „Dao sam ti sve ove upute, sada ti odluči što ćeš učiniti.“ U pitanju je uvijek slobodna volja živog bića. Krišna želi vidjeti što će bhakte učiniti sa svojom slobodnom voljom. Voli iznenađenja. „Imaš slobodu, imaš prilike raditi neke službe, imaš upute svoga duhovnog učitelja o onome što će ga zadovoljiti, znaš koje je njegovo raspoloženje; da vidimo što ćeš učiniti da bi Svevišnjoj Božanskoj Osobi ponudio predano služenje s ljubavlju.“
Bhakte su ona živa bića koja su istinski slobodna. Kada ste uključeni u takvo predano služenje, vaša se sloboda zapravo povećava. Što je netko dublje uključen u predano služenje, tim će više pronalaziti bezgraničnu slobodu, jer će Krišna zaokupiti um i osjetila živog bića koje Mu se preda. No neće samo zaokupiti osjetila, već će ih kontrolirati i usmjeriti. Kada Krišna kontrolira i usmjerava osjetila živog bića, ono kuša bezgraničnu slobodu. Što se više predate, to ste slobodniji – to je paradoks transcendentalnog služenja s ljubavlju. Što više pokušavate služiti, tim više osjećate da vam Krišna u tome pomaže s ljubavlju. Krišna želi da imate ono najbolje.
Kada Krišna pruža nekakvo vodstvo, to nije za Njegovu dobrobit, već isključivo za dobrobit bhakte koji je dovoljno inteligentan da strogo slijedi Krišnino vodstvo, jer će na taj način dobiti više. Što je krajnje dostignuće? Krišna takvim bhaktama daje samoga Sebe – krsna akarsini. Objašnjeno je da Krišna ne želi da Ga se shvaća olako. Kada Ga pokušavate služiti i primijetite da vam On to otežava, ne brinite. Postoji jedan izraz koji se koristi u materijalnom svijetu – Krišna hini da Ga je teško osvojiti. Ali On vas voli. To je samo jedan od testova ili prepreka koji se pojavljuju u nastojanju da dostignemo Krišnu. Ti su testovi i prepreke namijenjeni tome da nas urone u duboku ovisnost o Svevišnjem Gospodinu.
VEZANOST UKAZUJE NA POTREBU
Stih CC 2.19.236 kaže: „Kada netko neprestano misli na Krišnu, u njegovu se srcu pojavljuje ljubav prema Njemu.“ Vezat ćete se upravo za ono o čemu razmišljate. Dhyayato visayan pumsah – u Bhagavad-giti,ustihu2.62, Krišna objašnjava psihologiju živog bića u materijalnom smislu, no ta ista psihologija funkcionira i u transcendentalnom smislu. „Dok razmišlja o predmetima osjetila, osoba razvija vezanost za njih. Mad-mana bhava mad-bhakto – razmišljate li uvijek o Krišni na povoljan način, postat ćete vezani za Svevišnju Božansku Osobu. Vezanost podrazumijeva potrebu.
Sjećam se vremena dok sam radio; jednom je na radnom mjestu postalo jako uznemirujuće jer je jedna osoba u uredu imala radio koji je stalno bio uključen. Iako vam se ne sviđa pjesma, slušate li je neprestano, nakon nekog vremena počnete mumljati melodiju. Ludo. To se radi s namjerom. Vrijeme emitiranja se plaća. Ako pjesmu slušate cijelo vrijeme, iako vam se na početku ne sviđa, vezat ćete se za nju. Kada je um uvijek usredotočen na Krišnu, vežemo se za Njega. To znači da se pojavljuje potreba. „Moram dostići Krišnu.“ Iz te se potrebe rađa predano služenje. Potreba će stvoriti želju za djelovanjem. Razmišljamo li neprestano o Krišni, pojavit će se želja. Jer je to urođena psihologija živog bića, njegova priroda. Nastavak stiha (CC 2.19.236) glasi: „Čak i ako je možda neuk, Krišninom milošću može doseći daleku obalu oceana transcendentalne ljubavi.“
Jedna od najvećih prepreka s kojima se bhakte susreću na putu transcendentalnog napretka jest krivo shvaćanje da smo mi vršitelji djelatnosti. Kartaham iti manyate – stoga misli da vrši djelatnosti. Cijeli naš proces namijenjen je oslobađanju od tog mentaliteta. Zašto se želimo riješiti tog mentaliteta? Zato što će vam, razmišljate li tako, Krišna dopustiti da djelujete. Ali vi ne možete učiniti mnogo. No dopustite li da Krišna bude taj koji djeluje, beskrajne će se stvari događati kroz vas. Zašto je Prabhupada čitao vlastite knjige? Jer je shvaćao da će Krišna kroz bhakte koji su oslobođeni od mentaliteta vršitelja djelatnosti, činiti stvari za koje nisu kvalificirani vlastitim snagama.
BEZNAČAJNI SLUGA
Želite li vidjeti da vam se u životu događaju čuda, budite ponizni. Želite li da vaša vjera postane neograničeno velika i duboka, to će se dogoditi kada uvidite da se stvari događaju vama, kroz vas i oko vas, stvari za koje znate da ih vi nikako niste mogli sami napraviti. Želite li da vaša vjera postane velika i duboka i želite li da vaša želja za Krišnom postane potreba, baš kao što tijelo ima potrebu za disanjem, budite ponizni. Napustite lažni ego tako što ćete neprestano djelovati u raspoloženju nesebičnog sluge. Na taj ćete način postati opunomoćeni. Lažni ego sprječava Krišninu moć da dođe do živog bića. Lažni ego sprječava inteligenciju da se pojavi u živom biću.
U duhovnom napretku, jedini put prema gore jest put prema dolje, put poniznosti, osjećaj da ste beznačajni. Ako je netko oslobođen stalnog razmišljanja o sebi, što više razmišlja o Krišni, tim će više svaki aspekt njegova duhovnog života procvjetati. Jako je zanimljiva ova poanta, da osoba Krišninom milošću može doseći daleku obalu transcendentalnog oceana ljubavi prema Njemu. Milost podrazumijeva ono što nadilazi vašu kvalifikaciju. Kada se živo biće oslobodi lažnog ega i kada djeluje u raspoloženju poniznog sluge, nesebičnog sluge, imat će vjeru i razumijevanje da će se, učini li što Krišna kaže, On pobrinuti za njega – budući da On nikada nije nikoga iznevjerio i jer je inteligentniji od nas. Budemo li u takvom raspoloženju, sve će procvasti. Da bismo u tome uspjeli, moramo imati stav trinad api sunicena. Ne smijete misliti da ste bolji od bilo koga. Snažniji ste smatrate li se beznačajnima. Postoje dvije vrste snage; purušaka šakti ili manušya šakti – sićušna snaga živog bića, i daiva šakti – Krišnina transcendentalna moć. Ovisite li o Krišni, Njegova se moć pojavljuje kroz vas i postiže sve. Odbijete li ovisiti o Krišni, morate ovisiti o vlastitoj materijalnoj, karmičkoj sposobnosti, a to je jako, jako beznačajno. Mayam etam tarantite – materijalna energija je duratyaya, beskrajno ju je teško nadići. Ali predate li se Krišni, On će za vas učiniti ono što je inače beskrajno teško postići.
Kao bhakte trebamo tu sreću, mi smo ananda maya byasat. Pitanje je što mi mislimo odakle će ta sreća doći. Možete imati lažni ego, ali ne morate djelovati s te razine. Sadhaka je netko tko možda ima lažni ego, ali ne djeluje s razine lažnog ega, već slijedeći princip sadhu, guru, sastra. Inteligencija mu govori da postoji netko tko je pametniji od njega. Djelujte prema njihovim uputama, i na taj ćete način vidjeti kako se događaju čuda u vašem životu, oko vas i kroz vas.
Pitanja
P: Spomenuo si da su strogosti posljedica usvajanja znanja. Dobivamo toliko puno znanja. Kako postići da imamo strpljenja dočekati onaj drugi slatkiš?
O: Da, njegujemo li transcendentalno znanje, Srila Prabhupada je rekao, strogosti će automatski slijediti. Kultivirajući znanje lako ćemo vršiti strogosti. Ali, ne radi se o tome koliko znanja imamo. Problem je često što nam je važnija kvantiteta od kvalitete. Fini će vam bhakte reći da su pročitali mnogo knjiga, Bhagavatam, Caitanya-camirtamrtu… No, jesu li o tome duboko promišljali? Jesu li to primijenili? Učinite li to, velika je razlika.
Ayurveda kaže da trebamo hranu sažvakati 14 puta prije nego je progutamo. Tako je uzimate na vrlo zdrav način. Većina ljudi u našoj kulturi, kulturi fast food-a, ubaci hranu u usta i proguta je. Zbog toga što se hrana ne probavlja na ispravan način, u tijelu se nakuplja ama – toksini. Ne radi se o tome da transcendentalno znanje uzrokuje bilo kakve probleme, ali ako se ne primjenjuje na ispravan način, stvara iluziju da ste puno naučili, iako niste. Čuli ste puno, ali niste ništa od toga usvojili. Trebate doista razmišljati i onome što ste čuli, iskreno. Čak i ako se radi o manjoj količini znanja, usvojite li ga doista, bolje je nego da čujete puno toga i zaboravite što ste čuli. Čujete nešto, razmislite o tome i pokušate to primijeniti.
Na taj način dobivate spoznaje. Razmišljanjem i primjenom tog znanja ono postaje dijelom vašeg karaktera. To vam gradi karakter i u svjesnosti ostavlja jako duboke impresije. Na taj način opunomoćujete svoju inteligenciju. Kada vam je ponuđena neka opcija, inteligencijom vidite potpuni rezultat koji ćete dobiti slijedite li tu opciju. Na temelju toga nećete činiti stvari koje će vam uzrokovati patnju, čak i ako vam daju neki početni podražaj. Za razliku od toga, moderna je kultura ustrojena tako da mislite kako je najvažnije trenutno postignuće. Ljudi zato kupuju sada, a plaćaju kasnije. A ako imate znanje, radit ćete strogosti i žrtvovat ćete se zbog višeg cilja.
Pripremam seminar o garbadhana samskari. Ima jedan stih koji objašnjava da gospodin Šiva dopušta da se duhovi rađaju iz maternica osoba koje su uključene u nedopuštene aktivnosti. Roditelji mogu misliti da će dijete ne znam što postići, ali ono se nalazi u guni neznanja i prije nego iziđe iz maternice. Ponekad vidimo studije koje govore da je manje vjerojatno da će ljudi u nekoj određenoj situaciji postići dobar ekonomski uspjeh i bolje obrazovanje, ali oni ne razumiju da je to živo biće već u maternici bilo u guni neznanja. Misle da su to uvjetovale izvanjske sociološke okolnosti. Ne, radi se o mentalitetu koje je to živo biće imalo i prije no što je došlo na svijet. Ljudi mogu biti uključeni u razne aktivnosti, ali ako su svjesni: „Učinim li to, velika je šansa da će se iz moje maternice roditi duh“, razmislit će dvaput. Znanje nužno prati strogost, jer ima li netko znanje, može vidjeti rezultat svojih aktivnosti. Zato što vidi potpuni rezultat svojih aktivnosti, zna da će imati posla s nekime tko se nalazi duboko u guni neznanja.
Poznavao sam jednu majku koja je imala takvo dijete. On je imao problema sa zakonom. Jednog je dana odvio toaletnu školjku u njihovu domu i bacio je na svoju mamu. Kroz znanje dobivate drugu perspektivu. Svjesnost Krišne je poput mafije – jednom kada se pridružite, ne možete je nikad napustiti jer znate previše.
P: Treba li njegovati svaki djelić znanja?
O: Za to nećete imati vremena. No njegujete li ono znanje na koje naiđete u Srila Prabhupadinim knjigama, to će biti dovoljno. Razmišljajte o onome što čujete i to primijenite. Ne brinite o količini znanja koja postoji. Razmislite o onome što čujete i primijenite to. To će vas pogurnuti naprijed.