Gargamuni das: (Krsna-katha 8/2014) Nemojmo mi biti ti koji sprečavaju ljudima dodir sa svjesnošću Krišne kao što ju je dao Šrila Prabhupada.
Gargamuni das: (Krsna-katha 8/2014)
U ovoj reviji sam nekoliko brojeva unazad napisao članak Revolucija svijesti koji je govorio o moći transcendentalne literature, konkretnije Šrila Prabhupadinih knjiga da prouzrokuju revoluciju u životu osobe koja ih čita, a i u širem društvu. Tada sam u mislima imao još nekoliko poanti povezanih sa opisanim događajem i temom, ali ih nisam uključio u članak, pa ću ih sada pokušati iznijeti u tekstu koji je pred nama.
U zadnje vrijeme sam sreo nekoliko osoba koje prakticiraju svjesnost Krišne u smislu da čitaju Šrila Prabhupadine knjige, mantraju Hare Krišne maha-mantru i da su vegetarijanci odnosno Krišni nude vegetarijansku hranu. Ne znam dali sam posljednju godinu u istinu sreo više takvih ljudi ili mi se to samo čini jer prije tome možda nisam polagao toliku pažnju ili mi se prije to nije toliko dojmilo. Bez obzira na to o kojem se slučaju radi postoje osobe koje su se vrlo ozbiljno prihvatile glavnih djelatnosti koje Šrila Prabhupada naglašava u svojim knjigama, iako nisu nikada u živo sreli bhakte, nego su njihov jedini vodič bile Šrila Prabhupadine knjige.
Čak kada netko i osobno sretne bhakte, najčešće knjige ipak budu te koje pokrenu osobu u prakticiranje duhovnog života te ju prije ili kasnije dovedu u društvo bhakta. Budući su se do takvog druženja u stvari družili samo sa Šrila Prabhupadom putem njegovih prijevoda i komentara jako su ozbiljni i uvjereni u Šrila Prabhupadine riječi. Iako njihova vjera još nije zrela i moćna, ipak su s druge strane na neki način čvrsto uvjereni u izjave Šrila Prabhupade.
ZAHVALNOST
Jedan mladi bhakta mi je, na primjer, objasnio svoje razmišljanje u vezi slijeđenja regulativnih načela. Njegovo uvjerenje je bilo da je pridržavati se četiri regulativna načela najmanje što može napraviti za Krišnu koji se tako milostivo brine o njemu. Naravno, netko može reći da je to nezrela izjava dvadesetogodišnjaka i da to govori sada, a vrijeme će pokazati hoće li na duge staze stvarno slijediti ta načela. Ta sumnja možda stoji, ali momentalno nije bitna. Poanta je da je mladi bhakta jako ozbiljan u svom razmišljanju i namjeri te da je to posljedica redovitog i dovoljno dugog druženja sa Šrila Prabhupadom kroz njegove knjige. Da je imao neko drugo društvo, a pri tom mislim na neke barem malo starije bhakte koje možemo sresti danas, pitanje je bi li bio tako odlučan i ozbiljan.
I to je tužna priča povezana sa društvom nekih bhakta, pri čemu tu riječ „bhakta“ upotrebljavam još šire nego obično, možda čak preširoko, jer te osobe po pitanju slijeđenja procesa poprilično odstupaju od standarda, a uz to i propovijedaju isprike poput: „Kali-yuga je pa ne možeš biti striktan. Tko još slijedi?! Bilo je puno striktnih bhakta, a gdje su sada?! I ti ćeš tako završiti ako budeš striktan. Ne budi fanatičan! Ma, što je Šrila Prabhupada znao o našem životu?! On je bio star i iz Indije. Kako bi mogao znati o svakodnevnom životu i prakticiranju nekoga tko je mlad i živi na Zapadu?!“ Mladi bhakte mogu pasti pod utjecaj takvih izjava pogotovo ako su im često izloženi i onda zaglaviti u istoj bari sa tim starijim bhaktama.
TKO BOLJE POZNAJE ODRAZ STVARNOSTI?
Još jedna mala digresija koju sam nedavno čuo od Bhakti Vidye Purne svamija vezi sa tim da Šrila Prabhupada nije imao pojma o prakticiranju svjesnosti Krišne u suvremenom svijetu u suvremeno doba. Materijalni svijet je samo odraz prave realnosti, duhovnog svijeta, baš kao što je odraz drveta na površini jezera samo odraz stvarnog drveta sa obale. Sada se postavlja pitanje: tko bolje poznaje odraz drveta? Onaj koji proučava samo odraz ili onaj koji zna i samo drvo? Slično tome, osoba koja poznaje duhovnu realnost, duhovni svijet, poznaje materijalni svijet i njegovo funkcioniranje puno bolje od onoga koji se bavi samo odrazom, materijalnim svijetom.
Ali, da ne skrenemo previše u drugu temu, vraćamo se natrag na naše prethodno razmišljanje o društvu bhakta, koje zna biti šarenije od bilo kojeg drugog društva i kojeg možemo analizirati i dijeliti prema više kriterija. Ako uzmemo u obzir samo starost, možemo govoriti o starijim i mlađim bhaktama, po stažu u bhakti-yogi u ovom životu. Koliko će biti kojih ne možemo birati, a kamo li određivati, iako, s druge strane, ipak možemo utjecati na to. U pozitivnom smislu možemo doprinijeti da su okolnosti u društvu bhakta takve da se stariji bhakte dobro osjećaju i žele biti prisutni, a ako propovijedamo, onda se povećava mogućnost da se poveća i broj mladih bhakta. Cijela stvar funkcionira i u negativnom odnosno obrnutom smjeru.
TREBAJU NAM I STARI I MLADI
Iako, kao što smo rekli, ne možemo direktno određivati koliko će biti starijih i mlađih bhakta, ipak možemo analizirati i jedne i druge. Uloga starijih bhakta je jako važna jer imaju puno iskustva i znanja, postojani su, znaju primijeniti bhakti-yogu u različitim uvjetima i tako dalje. Kada govorimo o starijim bhaktama u ovom kontekstu, mislimo na osobe koje prakticiraju svjesnost Krišne, a ne na one koji su nekada bili inicirani, tu i tamo ih viđamo, ali njihova duhovna praksa je u leru. Međutim, isključivo društvo starijih bhakta nije dovoljno za zdravu i sretnu zajednicu. Jednom je Šrila Prabhupada sa nekoliko učenika posjetio hram koji je nekada bio dio organizacije njegovog duhovnog učitelja i kojeg je Šrila Prabhupada pomogao pokrenuti. Nakon posjete Šrila Prabhupada je izrazio razočarenje jer je vidio istih par brahmacarija koji propovijedaju nekolicini bengalskih udovica kao što su to radili i prije trideset godina. Nikakve dinamike, nikakvog pokreta, nikakvog pravog propovijedanja, nikakvih novih ljudi.
Kada su u društvu bhakta prisutni i mladi bhakte sve biva puno življe. Njima samima je sve novo i uzbudljivo, a to raspoloženje se prenese i na starije bhakte, koji pak ožive poučavajući i propovijedajući mlađima. Uz to se povećava vjera starijih bhakta kada mogu vidjeti promjene kod mladih, a te su u početku lakše uočljive jer su u dobroj mjeri izvanjske. Tako i stariji bhakte dobivaju potvrdu da proces funkcionira. To vide kod mlađih, ali i sami se podsjete svojih početaka i stanja u kojem su došli u bhakti-yogu i usporede ga sa današnjim, na što često zaboravimo iako to može biti veliki izvor inspiracije za nastavak na duhovnom putu. Jer, ako je proces djelovao do sada, zašto ne bi i u buduće?
SKUHAJMO MLIJEKO
Moja namjera nije istaći da su važniji mladi ili stariji bhakte, nego da svi imaju svoju ulogu i daju svoj doprinos. Stariji bhakte podučavaju mlađe i oživljeni su kada dolaze novi ljudi. Sange, nama-hatte, hramovi i cijele zajednice imaju sasvim drugu energiju kada se propovijeda i kada dolaze novi bhakte. Ali u toj želji za novim bhaktama postoji opasnost, koju trebamo izbjeći, a odnosi se na to da pod isprikom ili u želji za što većim brojem novih ljudi razvodnimo filozofiju i standarde prakticiranja kako bi takva „svjesnost Krišne“ bila privlačnija masama. No, ne smijemo zaboraviti da Šrila Prabhupada, ne samo da nije htio razvodnjenu svjesnost Krišne, nego da je govorio da ima dovoljno bhakta te da treba „zakuhati mlijeko“ odnosno raditi na kvaliteti, a kvaliteta će u sljedećem koraku automatski privući kvantitetu. Drugim riječima svatko će htjeti biti član duhovno napredne, Krišne svjesne zajednice.
Nemojmo mi biti ti koji sprečavaju ljudima dodir sa svjesnošću Krišne kao što ju je dao Šrila Prabhupada. Nemojmo mijenjati filozofiju zbog svojih slabosti i lijenosti. Nemojmo sijati pesimizam. Nemojmo mi biti uzrokom razočarenja za nove ljude, jer će u nama vidjeti nešto drugo od onog o čemu su čitali u Šrila Prabhupadinim knjigama.
Prakticirajmo ozbiljno, koliko možemo, i povežimo ljude sa Šrila Prabhupadom. I za stare i za mlade bhakte Šrila Prabhupada je najvažniji šikša-guru u ISKCON-u. Svi ostali gurui slijede njega i dobivaju šikšu i punomoć od njega. Pogotovo mlade bhakte treba ohrabriti da razviju odnos sa Šrila Prabhupadom prije nego što uopće počnu razmišljati i tražiti tko je njihov potencijalni guru (dikša ili šikša). Povezati bilo koju osobu ili bilo kojeg bhaktu na bilo koji način sa Šrila Prabhupadom je zajamčeno sve povoljno. Tako će procvjetati propovijedanje i sama zajednica bhakta, starih i mladih.